09:00
0
کد خبر : 15782

صدرنشینی و چالش بزرگ؛ چطور اسلوت لیورپول خودش را ساخت؟

اختصاصی/ لیورپول در اولین مقطع فصل پس از حضور یورگن کلوپ، توانسته صدر جدول لیگ برتر انگلیس را تصاحب کند.

صدرنشینی و چالش بزرگ؛ چطور اسلوت لیورپول خودش را ساخت؟
به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ کم‌تر کسی انتظار داشت در وقفه بازی‌های ملی ماه اکتبر، لیورپول تیم صدرنشین لیگ برتر انگلیس باشد.

پس از رفتن سرالکس فرگوسن و آرسن ونگر، دوره ناکامی منچستریونایتد و آرسنال در لیگ برتر انگلیس آغاز شد و هواداران لیورپول، نگرانی مشابهی را در خصوص اولین فصل پس از پایان دوران یورگن کلوپ داشتند. اما حالا پس از پایان ۱۰ مسابقه از فصل لیگ برتر انگلیس، لیورپول آرنه اسلوت در صدر جدول ایستاده، شش امتیاز در فاز لیگ از لیگ قهرمانان اروپا گرفته و به دور بعدی جام اتحادیه انگلیس صعود کرده است. لیورپول برای سومین بار در تاریخ پس از سال ۱۹۶۱ و ۱۹۹۰، در ۹ مسابقه از ۱۰ دیدار ابتدایی خود به پیروزی رسیده تا آرنه اسلوت، اولین سرمربی تاریخ باشگاه باشد که چنین آماری را در نخستین فصل حضور خود ثبت می‌کند. البته اونای امری هم در ۱۰ مسابقه اول خود روی نیمکت آرسنال، به ۸ پیروزی رسیده بود و برای قضاوت اسلوت باید صبر کرد اما این سرمربی هلندی، تغییرات جالبی را در سبک بازی تیم خود به نسبت تیم یورگن کلوپ ایجاد کرده است.

در فصل گذشته، لیورپول تنها در ۹ مسابقه خارج از خانه در لیگ به پیروزی رسید اما در این فصل، تمام مسابقات خارج از خانه خود را با پیروزی پشت سر گذاشته است. آن‌ها در فصل گذشته، برای رسیدن به چهارمین برد خارج از خانه فصل خود، ۹ بازی صبر کردند اما در این فصل، برای این اتفاق به ۴ مسابقه نیاز داشتند. البته نکته ویژه در خصوص شروع این فصل لیورپول، ساده بودن برنامه آن‌ها نسبت به سایر رقباست که می‌توانید این موضوع را در گراف زیر ملاحظه کنید. تنها شکست لیورپول در این فصل نیز در یکی از بازی‌های نه‌چندان دشوار مقابل ناتینگهام فارست در آنفیلد رقم خورده است.



تغییرات جزئی با تیم کلوپ

یکی از نقاط قوت لیورپول در این فصل، شبیه بودن سبک بازی تیم‌های اسلوت و کلوپ در ویژگی‌های مختلف است. هر دو سرمربی با چهار مدافع در عقب زمین و سه مهاجم در جلوی زمین بازی می‌کنند که وینگرهای تیم، در فضاهای داخل زمین قرار می‌گیرند. شکل ظاهری خط هافبک به نسبت دوره کلوپ متفاوت است اما همچنان تمرکز اصلی، روی پرس، دوندگی، انرژی و تخریب ریتم بازی حریف است. اسلوت در یک مصاحبه پیش از آغاز فصل در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم در مسابقاتی که ما در پیش فصل بازی کرده‌ایم دیدید که شباهت‌های زیادی با سبکی که یورگن در اینجا اجرا کرده است، وجود دارد. هر دوی ما دوست داریم توپ را در اختیار داشته باشیم، هر دو دوست داریم بدون توپ پرفشار بازی کنیم. یورگن دوست داشت واقعاً با توپ پرفشار و سریع بازی کند، که من هم در لحظات خاص این رویه را دوست دارم؛ اما من با این موضوع که توپ را کمی بیش‌تر نگه داریم مشکلی ندارم.»

با نگاه به آمار این فصل، متوجه می‌شویم که تغییرات جالبی در دوره اسلوت به نسبت دوران حضور کلوپ رقم خورده است. میانگین امید گل تیم لیورپول در این فصل تا این‌جای کار ۲ بوده است که کلوپ تنها در دو فصل آمار امید گل بهتری به نسبت لیورپول این فصل ثبت کرده است. آن‌ها در حالی به حریفان خود امید گل ۰.۷۴ را به طور میانگین داده‌اند که این آمار در فصل گذشته، ۱.۲۲ بود و این موضوع نشان از پیشرفت عملکرد دفاعی لیورپول نسبت به فصل گذشته دارد. عملکرد آن‌ها در بهترین فصل دفاعی زیر نظر کلوپ، ۰.۷۶ امید گل بود اما با توجه به قدرت رقبا از ابتدای فصل، این موضوع همچنان نمی‌تواند دلیل محکمی برای پیشرفت کامل لیورپول در فاز دفاعی نسبت به دوران سرمربی محبوب آلمانی باشد. 

در فاز مالکیت نکات جالبی برای بررسی وجود دارد؛ تیم اسلوت با میانگین ۵۷۰ پاس در هر بازی اگرچه پاس‌های کم‌تری نسبت به تیم کلوپ ثبت کرده اما از حیث دقت پاس با ۸۶.۶ درصد دقت پاس پیشرفت چشمگیری نسبت به تیم کلوپ در فصل گذشته داشته است. همچنین در این فصل لیگ، تنها سیتی بیش‌تر از لیورپول موقعیت‌هایی با بیش از ۱۰ پاس متوالی را به ثبت رسانده است تا لیورپول اسلوت، یکی از باحوصله‌ترین تیم‌های لیگ در فاز بازی‌سازی باشد. در هر فاز حمله لیورپول، این تیم به طور میانگین ۴.۵ پاس داده که بیش‌تر از ۴.۲ پاس در فصل گذشته است. البته که لیورپول تمام مسابقات این فصل تیم مالک توپ و میدان در مسابقه بوده و کنترل بازی را در دست داشته است؛ کنترلی که به یک چالش بزرگ در دوران یورگن کلوپ تبدیل شده است. 



نقش متفاوت ترنت الکساندر آرنولد 

یکی از مهم‌ترین بازیکنان لیورپول در فصول اخیر، در زمان مالکیت توپ، بی‌تردید ترنت الکساندر آرنولد بوده است. با این حال به نظر می‌رسد در این فصل، تمرکز آرنولد بیش از گذشته روی وظایف خود در سمت راست خط دفاعی لیورپول است و نقش کم‌تری در فاز بازی‌سازی تیم دارد. آرنولد فصل گذشته به طور میانگین در هر ۹۰ دقیقه، ۱۰۰ لمس توپ را ثبت کرد که این عدد در این فصل به ۷۷ لمس توپ کاهش یافته است. 



در این تصاویر، می‌توانید تفاوت نقشه حرارتی آرنولد در دو فصل اخیر لیگ برتر انگلیس زیر نظر کلوپ و اسلوت را ملاحظه کنید. بر اساس نقاط حضور آرنولد در زمین، مشخصاً این بازیکن بیش‌تر سرش به کارها و وظایف دفاعی خود گرم است و به نسبت گذشته، نزدیک‌تر به خط طولی زمین بازی می‌کند. 



تفاوت‌ها در فاز تدافعی

لیورپول فصل گذشته در لیگ ۴۱ گل دریافت کرد اما تا این‌جای فصل و مقابل رقبای نه‌چندان قدرتمند، تنها دو گل دریافت کرده است. در دوران کلوپ، لیورپول به هیولای پرسینگ در لیگ معروف بود و این موضوع، تبدیل به هویت بازی لیورپول شد. مشخصاً در در این فصل و زیر نظر اسلوت، شدت این پرس در زمان مالکیت توپ حریف کم‌تر شده است. شاخص پاس به ازای هر کنش دفاعی یا PPDA، شاخصی است که تعیین می‌کند تیم حریف چند پاس به ازای هر کنش دفاعی تیم مدافع در خارج از یک‌سوم دفاعی خود انجام داده است؛ این کنش‌های دفاعی، خطا، تکل، توپ‌گیری، درگیری و قطع توپ را شامل می‌شود. این آمار برای لیورپول در فصل گذشته ۸.۹ پاس برای حریف به ازای هر کنش دفاعی تیم بود که در هفت مسابقه ابتدایی این فصل، به ۱۰.۴ پاس برای حریف رسیده که نشان از کم‌تر شدن شدت پرس تیم به نسبت دوران کلوپ دارد. در این فصل، تاتنهام، آرسنال و برایتون در پرس، شدیدتر از لیورپول عمل کرده‌اند که نشان‌دهنده تغییر رویه لیورپول‌ در دفاع بدون توپ است. لیورپول همچنین به نسبت دوران کلوپ، کم‌تر در یک‌سوم دفاعی حریف توپ‌گیری کرده است.

البته این موضوع می‌تواند نه مربوط به تغییر در فلسفه بازی، بلکه مربوط به این موضوع باشد که لیورپول در اکثر دقایق بازی‌های این فصل خود، از حریف پیش بوده است. آن‌ها در ۵۸ درصد از دقایق بازی‌های این فصل از رقبای خود پیش بوده‌اند و تنها در ۳ درصد از دقایق بازی، از حریف خود عقب افتاده بودند. فصل گذشته، لیورپول ۱۶ بار گل نخست بازی را دریافت که این موضوع فقط یک بار در این فصل رقم خورده که مربوط به شکست مقابل ناتینگهام فارست در آنفیلد است.



چالش اصلی اسلوت پس از فیفادی

همانطور که پیش‌تر از این گفته شد، برنامه لیورپول در هفت مسابقه ابتدایی فصل چندان دشوار نبود و این تیم از این پس با مصدومیت دروازه‌بان اصلی خود یعنی آلیسون بکر، روزهای دشواری را در پیش خواهد داشت. چهار مسابقه بعدی لیورپول، مقابل چلسی، آرسنال، برایتون و استون ویلا خواهد بود که بر اساس داده‌های سوپرکامپیوتر اوپتا در خصوص میزان دشواری برنامه تیم‌ها، چهارمین برنامه سخت تیم‌های لیگ انگلیس در چهار بازی آینده محسوب می‌شود. 



اگر این برنامه را از ۴ بازی به ۱۰ بازی آینده ارتقاء دهیم، لیورپول سخت‌ترین برنامه را بین ۲۰ تیم حاضر در لیگ دارد. در پایان این ۱۰ مسابقه، ۱۷ هفته از مسابقات لیگ برتر انگلیس گذاشته و آن زمان، می‌توان قضاوت بهتری از عملکرد آرنه اسلوت و فلسفه بازی او در لیورپول داشت. سوال اصلی این‌جاست که لیورپول نسخه هلندی، تا چه زمان می‌تواند به درخشش خود در مسابقات مختلف ادامه بدهد؟


برچسب ها
کد خبر : 15782
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران

تا کنون نظری ثبت نشده است!

پربازدیدترین اخبار