10:00
2
کد خبر : 15785

از تیم دهداری تا عزیزی و رضاییان؛ خط خورده‌های جنجالی تیم ملی

اختصاصی/ در تاریخ تیم ملی ستارگان زیادی بودند که با وجود حضور در دوران اوج، از لیست تیم ملی فوتبال کنار گذاشته شده‌اند.

از تیم دهداری تا عزیزی و رضاییان؛ خط خورده‌های جنجالی تیم ملی
به گزارش سایت رسمی فوتبال برتر؛ تیم ملی ایران در شرایطی بازی‌های خود را در چارچوب مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ پیگیری می‌کند که فهرست نفرات انتخابی امیر قلعه‌نویی انتقادهای زیادی را نسبت به این مربی وارد کرده است. 
یکی از مهم‌ترین انتقادات عدم دعوت از رامین رضاییان به عنوان یکی از آماده‌ترین بازیکنان لیگ برتر است، بازیکنی که جای خالی او در جدال برابر ازبکستان و بعد از اخراج صالح حردانی در این بازی به چشم آمد.

به همین بهانه در ادامه مهم‌ترین خط خورده‌های تاریخ تیم ملی را با هم بررسی می‌کنیم، بازیکنانی که علیٰ‌رغم شایستگی، به دلیل مسائل انضباطی و یا اینکه در سلیقه مربیان وقت تیم ملی نبودند، شانس حضور در اردوی تیم ملی را در دروان اوج آمادگی خود از دست دادند. 

از جای خالی پروین تا لیست دهداری

یکی از جنجالی‌ترین لیست‌های تیم ملی در سال ۱۳۶۷ ارائه شد. قبل از جام‌ملت‌ها، ۱۴ بازیکن از حضور در تیم ملی استعفا داده بودند ولی تعدادی از آن‌ها به تیم برگشتند. با این حال نفراتی مثل: پنجعلی، محمدخانی،‌ چنگیز، شاهرخ و شاهین بیانی، ابطحی، حاجیلو و درخشان بازیکنان سرشناسی بودند که در این دوره حضور نداشتند. پرویز دهداری هم مختاری‌فر، احدی، فریبا، علیدوستی و سلطانی را از تیم کنار گذاشت. این‌ موضوع تا مدت ها فضای فوتبال ایران را متشنج کرد اگرچه آن زمان شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت که جنجال را بیشتر از این دامن بزند. همچنین در جام ملت‌های ۸۰ که ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در آن شرکت‌ می‌کرد، علی پروین‌ کاپیتان تیم ملی کشورمان به دلیل قانون عجیب ۲۷ ساله‌ها که طبق آن بازیکنان بالای ۲۷ سال حضور حضور در تیم ملی را نداشتند، از تیم‌ ملی کنار رفت.



از خط خوردن عقاب تا خداحافظی موقت با شهریار

علی پروین مربی تیم‌ ملی کشورمان‌ در جام ملت‌های ۹۲، مجید نامجو مطلق را کنار گذاشت. بازیکن تکنیکی که می‌توانست کمک زیادی به تیم کند. کاری که محمد مایلی‌کهن در ۱۹۹۶ انجام داد و با کنار گذاشتن قلعه‌نویی، استیلی، مدیر روستا، زرینچه و محمدخانی تیمی جوان را به این رقابت‌ها برد. با این حال هنوز خط زدن نام علی دایی توسط مایلی‌کهن که دو سال بعد اتفاق افتاد، یکی از جنجالی‌ترین خط خوردن‌های یک ستاره از تیم ملی است که گویا هرگز از ذهن ایرانی‌ها فراموش نخواهد شد. پس از آن سال ۲۰۰۰ و با روی کارآمدن دوباره جلال طالبی همه منتظر دعوت عابدزاده به تیم ملی برای جام ملت‌ها بودند. اما عابدزاده متوجه شد که کادر فنی برنامه‌ای برای همراهی او در سفر به لبنان ندارد تا عقاب آسیا بزرگ ترین بازمانده لقب بگیرد.



رضا شاهرودی

ستاره اسبق پرسپولیس در خط دفاع در یکی از تمرین‌های تیم ملی به همراه نعیم سعداوی با تأخیر حاضر شدند که همین موضوع باعث عصبانیت سرمربی وقت تیم ملی شد. سعداوی در تماس با کادرفنی از آنها عذرخواهی کرد و به تیم ملی بازگشت اما شاهرودی از عذرخواهی امتناع کرد تا در نهایت اسم او از لیست تیم ملی برای حضور در جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۶ خط بخورد و غایب بزرگ تیم ملی در این رقابت‌ها باشد. 



خداداد عزیزی

با حضور میروسلاو بلاژویچ فقید روی نیمکت تیم ملی ایران، او تصمیم گرفت در یکی از بازی‌های دوستانه بازیکنان اصلی تیم از جمله خداداد عزیزی را روی نیمکت بگذارد. بازیکنانی که در ترکیب اصلی قرار گرفتند طبق قوانین از شماره یک تا یازده را برتن داشتند. علاقه عزیزی به شماره ۱۱ باعث دلخوری او از سرمربی تیم ملی شد و او در ادامه انتقادات شدیدی به سرمربی تیم ملی و شرایط اردو وارد کرد که همین موضوع باعث شد مربی کروات روی نام عزیزی قلم قرمز بکشد. 



فرهاد مجیدی و مجتبی جباری

دو ستاره و کاپیتان‌های محبوب اسبق استقلال بعد از درخشش در این تیم توسط کارلوس کی‌روش به تیم ملی دعوت شدند. بعد از حضور در اردو، هر دو بازیکن به دلایل مختلف از جمله میدان دادن به جوان‌ها از حضور در تیم ملی امتناع کردند تا مغضوب سرمربی پرتغالی شوند و برای همیشه از تیم ملی خداحافظی کنند.



سید مهدی رحمتی

به دنبال شکست تیم‌ملی ایران در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴، سیدمهدی رحمتی سنگربان وقت تیم ملی با انتشار متنی به طور موقت از تیم ملی خداحافظی کرد. همین موضوع باعث خشم کی‌روش سرمربی وقت تیم ملی شد و او روی نام رحمتی برای همیشه قلم قرمز کشید. بعد از این ماجرا برای بازگشت رحمتی به تیم ملی بارها با سرمربی تیم ملی صحبت شد اما او به هیچ وجه راضی به بازگشت سنگربان استقلال نشد تا او هم برای همیشه از تیم ملی خداحافظی کند.



هادی عقیلی

مهره کلیدی اسبق تیم ملی و شاگرد کارلوس کی‌روش در خط دفاعی، در یکی از اردوهای تیم ملی یکی از نزدیکان خود را به محل تمرین آورد که این موضوع با واکنش تند سرمربی همراه و در ادامه باعث درگیری بین کی‌روش و مدافع تیم ملی شد. بعد از این ماجرا کی‌روش هم برای همیشه عقیلی را کنار گذاشت و بدون او راهی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ شد.



رامین رضائیان

رامین رضاییان پیش از این و در دوران اسکوچیچ هم طعم خط خوردن از تیم ملی را چشیده است. در دوران کی‌روش رضائیان به طور کامل سمت راست خط دفاعی تیم ملی را قبضه کرد و در زمان مارک ویلموتس بلژیکی نیز این روند تداوم داشت اما با حضور دراگان اسکوچیچ ماجرا به کلی تغییر کرد. سرمربی کروات تیم ملی روی نام مدافع راست و ثابت تیم ملی خط کشید و عدم دعوت وی به تیم ملی را به مسائل فنی ربط داد هر چند به نظر می‌رسید این ماجرا بیشتر به دلیل مسائل انضباطی باشد. 



مهدی طارمی

اسکوچیچ در دوران حضورش در تیم ملی، روی یک نام مهم دیگر هم خط قرمز کشید. او در مصاحبه‌ای جنجالی با یک سایت کروات ادعا کرد که بازیکنان ایرانی فاقد تاکتیک‌پذیری هستند که همین موضوع واکنش‌های زیادی را در پی داشت که مهم‌ترین آن اظهارنظر مهدی طارمی مهاجم تیم ملی بود. او با کنایه به سرمربی وقت تیم ملی، مشکل را جایی دیگر دانست که همین موضوع با برخورد اسکوچیچ همراه شد. اسکوچیچ در اردوی تیم‌ملی برای تقابل با لبنان و سوریه در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ طارمی را از تیم ملی خط زد تا نشان دهد با کسی تعارف ندارد اما با این حال در ادامه طارمی را به تیم ملی دعوت کرد.



محمدحسین کنعانی‌زادگان

کنعانی‌زادگان رکورد جالب توجهی را در این لیست به خود اختصاص داده است. او در ۲ نوبت از تیم ملی کنار گذاشته شد. ابتدا به دلیل حواشی به وجود آمده در اردوی تیم‌ملی در زمان اسکوچیچ با اعلام کمیته اخلاق در ۲ بازی از همراهی تیم ملی محروم شد. همچنین در سال جاری بعد از حواشی به وجود آمده در رقابت‌های کافا و بازی با ازبکستان، قلعه‌نویی روی نام مدافع پرسپولیس خط کشید تا نشان دهد نظم و انضباط برای او در اولویت قرار دارد.


برچسب ها
کد خبر : 15785
ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط فوتبال برتر در وب منتشر خواهد شد
نظرات کاربران
کاربر میهمان

بهزاد - 13 روز پیش

اگر اکرم عفیف کنترول کنن نصف قضیه رفته7ز۷
0 0
کاربر میهمان

بهزاد - 13 روز پیش

اگر اکرم عفیف کنترول کنن نصف قضیه رفته برای صعود بردن انتقامی برابر قطر
0 0
پربازدیدترین اخبار